quattro®

Audi quattro

saķere, kuru neietekmē laikapstākļi

quattro ir plaši pazīstamā Audi pilnpiedziņas tehnoloģija. Ar quattro katram ritenim tiek nodrošināta optimāla piedziņa lieliskai vadāmībai un nevainojamai saķerei – arī sliktos braukšanas apstākļos. 

1980. gadā Audi quattro kļuva par mūsu pirmo sērijveida pilnpiedziņas automobili. Lai gan tehnoloģija ir rūpīgi pārbaudīta un testēta, tā tomēr kopš ieviešanas ir nepārtraukti uzlabota un attīstīta. 

Mūsu jaunākajos modeļos, piemēram, RS 4 Avant, ir iestrādāta jaunākās paaudzes quattro tehnoloģija. Triju desmitgažu un vairāku attīstības posmu laikā šī tehnoloģija ir kļuvusi kompaktāka un vieglāka, kā arī tajā ir iestrādāts jaunais kroņveida zobrata centrālais diferenciālis. Kad vien nepieciešams, RS 4 jaudu var novirzīt uz priekšējiem vai aizmugurējiem riteņiem – līdz pat 85 % uz aizmugurējiem riteņiem un līdz 70 % uz priekšējiem riteņiem, tā nodrošinot labāko iespējamo saķeri un augstāko jaudu ikvienā situācijā. 

Kā tas darbojas.


Priekšējo riteņu piedziņa
Priekšējo riteņu piedziņa automobili velk, un, salīdzinājumā ar aizmugurējo riteņu piedziņu, tā sniedz lielāku saķeres spēku, kas tiek pārnests uz ceļa virsmu. Dzinēja un citu konstrukcijas daļu svars gulstas uz priekšējo asi un tādējādi paaugstina piedziņas riteņu saķeri. Ja šo riteņu saķere pasliktinās, automobilim ar priekšējo riteņu piedziņu pasliktinās arī vadāmība, un tas tiecas braukt taisnā virzienā arī tad, ja riteņi ir pagriezti. Tās ir salīdzinoši vieglas sekas, ko parasti var novērst, vadītājam atlaižot akseleratora pedāli.


Visu Audi automobiļu ar priekšējo riteņu piedziņu standarta aprīkojumā ietilpst stabilizācijas palīgsistēmas, piemēram, ASR un EDL. Turklāt jau tā augsto drošības līmeni ievērojami uzlabo arī ESP – elektroniskā stabilitātes programma.


Aizmugurējo riteņu piedziņa
Aizmugurējo riteņu piedziņa automobili stumj. Vairumā situāciju šie automobiļi ir nestabilāki par automobiļiem ar priekšējo vai visu riteņu piedziņu. Kad griežas piedziņas riteņi, automobilis ar aizmugurējo riteņu piedziņu var kļūt pārlieku pagriežams, un automobiļa aizmugurējā daļa var izslīdēt uz sāniem.


Lai izvairītos no iepriekš minētās situācijas, kurā automobiļa savaldīšana var šķist diezgan sarežģīta, visai ātri iedarbojas stabilizācijas palīgsistēmas un elektroniskās stabilitātes programmas. Automobilis var droši turpināt kustību, taču saķere ir pasliktināta, jo bremzēm ir jāiedarbojas uz atsevišķiem riteņiem, kas padara automobiļa vadīšanu mazāk patīkamu.


quattro pastāvīgā pilnpiedziņa
Pastāvīgā pilnpiedziņa nodrošina neierasti augstu aktīvās drošības līmeni. Tā ir nepārspējama attiecībā uz saķeres spēku, paātrinājumu un gaitas īpašībām kalnainā vidē, braucot pa sliktu ceļa segumu. Sadalot dzinēja jaudu uz abām asīm, līkumos var novērst augstāka centrbēdzes spēka iedarbību. Tas uzlabo laterālo paātrinājumu un vienlaikus arī nodrošina augstāko iespējamo drošības līmeni.


Standartu celšana


Lai uz ceļa varētu izmantot visu automobiļa potenciālu, sportiskajiem Audi modeļiem, piemēram, Audi RS 6 un Audi R8, ir jāpielāgo arī transmisija.


Ar jaunāko, uzlaboto quattro versiju, kura ietver pirmo reizi Audi automobilī izmantotu asimetrisku/dinamisku griezes momenta sadali, ir noteikti jauni standarti attiecībā uz automobiļa vadāmību, manevrētspēju un stūrēšanas precizitāti.
Asimetriskā/dinamiskā griezes momenta sadale, kas novirzīta uz aizmugurējo asi, nodrošina spēcīgo dzinēju saražotās izcilās braukšanas jaudas vēl efektīvāku novirzīšanu uz ceļa virsmu. Automobilis reaģē uz ceļa apstākļu maiņu vēl straujāk. Un, veiklāk izbraucot šaurus līkumus, automobiļa sniegums ir tik iespaidīgs kā vēl nekad.



Tas ir vēl viens pierādījums tam, ka quattro „paceļ latiņu“ augstas veiktspējas tehnoloģiju izstrādē.

Labāka saķere ar quattro


1. piemērs Ideāli braukšanas apstākļi
Ja nepieciešama labāka saķere, piemēram, velkot piekabi, quattro sniegs ievērojamas priekšrocības, nodrošinot lielāku saķeres spēku attiecībā uz automobiļa svaru.


2. piemērs Tikai 50 % saķere
Apstākļos, kad riepu saķere ar ceļa virsmu ir pasliktināta, piemēram, uz slapja ceļa seguma, uzreiz var pamanīt quattro priekšrocības. Ja kādam ritenim zūd saķere, pārējie to kompensē – automobilis saglabā stabilitāti un saķeri ar ceļa virsmu.


3. piemērs Saķere ar ceļa virsmu ir tikai priekšējiem riteņiem
quattro nepārtraukti pielāgojas ceļa apstākļiem un vienmēr sadala jaudu starp priekšējiem un aizmugurējiem riteņiem tieši tā, kā tas ir nepieciešams. Tas nozīmē, ka automobiļa vadāmība tiek saglabāta arī situācijās, kad pietiekama saķere ar ceļa virsmu ir tikai vienai asij. Salīdzinājumam – ja automobilim ar priekšējo vai aizmugurējo riteņu piedziņu dzenošajai asij zūd saķere ar ceļu, dzinēja jauda vairs netiek novadīta uz ceļa virsmu.


Pašbloķējošais centrālais diferenciālis


Modeļiem ar gareniski, paralēli automobiļa centra līnijai novietotu dzinēju, piemēram, Audi A4, A6, A7, A8, Q5 un Q7, pašbloķējošais centrālais diferenciālis atrodas quattro pašā centrā.


Darbojoties pilnīgi mehāniski, tas nepārtraukti reaģē uz ceļa apstākļiem un pielāgojas katrai atšķirībai riteņu griešanās ātrumā. Tādējādi vairāk jaudas tiek vienmēr novadīts uz riteņiem ar labāku saķeri.


Kad nepieciešams apturēt riteņu griešanos, papildus iedarbojas arī EDL – elektroniskais diferenciāļa bloķētājs. Liekā kāda riteņa jauda tiek pārnesta uz citiem riteņiem, kuriem ir labāka saķere, saglabājot saķeri praktiski ikvienā situācijā.


quattro automobiļiem ar šķērseniski uzstādītu dzinēju


Lai nodrošinātu nevainojamu dzinēja jaudas sadali ikvienā modelī, Audi izmanto īpaši pielāgotas pilnpiedziņas sistēmas ar atšķirīgu dizainu.


Haldex sajūgs ir elektroniski vadīts daudzplākšņu sajūgs. Automobiļos ar šķērseniski uzstādītiem dzinējiem, piemēram, Audi A3, A3 Sportback un Audi TT tas izpilda Torsen centrālā diferenciāļa funkcijas.


Tas nodrošina pastāvīgu dzinēja jaudas sadalījumu starp priekšējiem un aizmugurējiem riteņiem tieši tā, kā tas attiecīgajā brīdī ir nepieciešams.


Haldex sajūgs darbojas, reaģējot uz priekšējo un aizmugurējo riteņu griešanās ātruma starpību. Tas izraisa atšķirības sistēmas hidrauliskajā spiedienā, kas savukārt saspiež sajūga plāksnes, lai izlīdzinātu jaudas sadali starp priekšējās un aizmugurējās ass riteņiem. Tātad, ja priekšējie riteņi zaudē saķeri, Haldex sajūgs pārnes jaudu uz aizmugurējās ass riteņiem. Un, jo lielāka ir riteņu griešanās starpība, jo lielāks spiediens iedarbojas uz plāksnēm – tādējādi dzinēja jaudu var vēl efektīvāk novirzīt uz aizmugurējās ass riteņiem.