Kā IONITY nodrošina elektromobilitāti tālbraucienos

Vairs nekādu raižu par uzlādi! Līdz 2020. gadam IONITY izveidos lieljaudas uzlādes tīklu ar 400 augstas veiktspējas ātrās uzlādes stacijām Eiropas galvenajās transporta maģistrālēs. Tomēr kur tās atradīsies un no kurienes saņems elektroenerģiju? Audi bloga autore Stefānija Laknere (Stefanie Lackner) ir uzzinājusi vairāk un uzlādējusi savas zināšanas kopā ar Audi projekta vadītāju Anno Mertensu (Anno Mertens), kurš atbild par ātro uzlādi.

Mertensa kungs, vai jūs šodien jau esat uzlādējis?

Anno Mertenss: Patiešām, to izdarīju. Es braucu ar Audi e-tron, un to bieži uzlādēju mājās un Audi stacijā.

„Galvenais ir investori“ tagad nozīmē „mērķtiecīgums“. Vai tas nozīmē, ka, salīdzinot ar daudziem klientiem, jums nav „nobraukuma rezerves satraukuma“ jeb raižu par sava elektroautomobiļa nobraukuma rezervi?

Nē, manuprāt, šādas bažas nav pamatotas. Papildus savam pirmajam pilnībā elektriskajam modelim, Audi e-tron mēs izstrādājam uzlādes risinājumus ne tikai mājās, bet arī ceļā. Mēs zinājām, ka mūsu elektroautomobiļu tālākiem pārbraucieniem būs nepieciešams drošs uzlādes tīkls, lai mūsu klienti varētu savu automobili izmantot kā savu galveno transportlīdzekli. IONITY ir svarīgs solis klientiem un ražotājiem.

Ar ko IONITY ir īpašs?

IONITY nav tikai ātras uzlādes staciju ražotājs – vairāki konkurenti sadarbojas, lai elektriskā mobilitāte būtu sekmīga. Līdz šim akumulatora pilnai uzlādei nepietika ar īsu apstāšanos uz ceļa, jo nepastāvēja lieljaudas uzlādes tīkls. Tādēļ mums vajadzēja rīkoties. Volkswagen Group kopā ar BMW, Daimler un Ford 2017. gada novembrī nodibināja IONITY kopuzņēmumu ar Audi un Porsche. Tas ir pirmais visas Eiropas lieljaudas uzlādes tīkls.

Kā IONITY plāno izveidot vairāk elektroautomobiļiem paredzēto uzlādes staciju?

IONITY meklē partnerus Eiropas valstīs ar pievilcīgu izvietojumu galvenajos transporta kustības maršrutos un uz autoceļiem – tur, kur autovadītāji parasti apstājas savos tālajos pārbraucienos. Viņi strādā kopā ar sadarbības partneriem, piemēram, Tank & Rast, SHELL, OMV, MRH vai Circle K. Mērķis ir skaidrs: līdz 2020. gadam optimālās vietās uzbūvēt un sākt lietot 400 ātrās uzlādes stacijas. Jau darbojas apmēram 130 stacijas, un par pārējo vietu lielāko daļu ir parakstīti līgumi.

Uzlādes staciju dizains iemieso inovāciju un veiktspēju. Vai tehnoloģija iekaros cilvēku popularitāti?

Par to nav nekādu šaubu! Lieljaudas uzlādes tīkls ir izveidots tā, lai tas būtu tehnoloģiski atbilstošs nākotnes prasībām. Ikvienā ātrās uzlādes stacijā ir vidēji seši lādētāji. IONITY izmanto atklāto Eiropas uzlādes standartu „Kombinētās uzlādes sistēma“ (CCS). Pirmo pilnībā elektrisko Audi automobili iespējams uzlādēt ar 150 kW jaudu. Mēs pirmie ieviešam šāda veida uzlādes iespēju sērijveida ražošanā. Izmantojot IONITY, automobilis ir gatavs nākamajam garajam pārbraucienam nieka 30 minūtēs. Tas vēl nav viss: uzlādes stacijas tiek uzbūvētas tehnoloģiski atbilstošas nākotnes prasībām – tas nozīmē, ka nākotnē tehniski būs iespējama līdz pat 350 kW jaudas uzlāde.

Iedomāsimies, ka man vajag uzlādēt mana elektroautomobiļa akumulatoru IONITY stacijā pa ceļam no Berlīnes uz Vīni. Kā man rīkoties?

Ļoti vienkārši! Iegādājoties automobili, Audi klients saņem e-tron uzlādes pakalpojuma karti. Klientam tikai jāpieliek karte pie lādētāja, lai sāktu uzlādes procesu. Apmaksa notiek digitāli, izmantojot īpašnieka myAudi portālā saglabāto bankas kontu. Nākotnē Plug & Charge sistēma nozīmēs, ka klientam vajadzēs tikai iespraust uzlādes kabeli automobilī. Automobilis automātiski pieslēgsies pie uzlādes stacijas – ārkārtīgi ērti un vienkārši.

No kurienes IONITY saņem elektroenerģiju?

Kopuzņēmums ir noteicis mērķi pēc iespējas vairāk izmantot atjaunojamo enerģiju. Lai lielāko daļu Eiropas ātrās uzlādes staciju darbinātu ar zaļo elektroenerģiju, IONITY tieši sadarbojas ar vietējiem enerģijas piegādātājiem un atbilstoši izstrādā līgumus. Elektromobilitāte ir lietderīga un pastāvīgi ilgtspējīga tad, ja elektroenerģija tiek saņemta no atjaunojamiem avotiem.

IONITY nodrošina jaudu un nobraukuma rezervi elektroautomobiļiem Eiropā. Kā Audi atbalsta elektroautomobiļu vadītājus ārpus Eiropas?

Uzlādes prasības dažādās valstīs atšķiras. ASV un Kanādā prasības maz atšķiras no prasībām Eiropā. Arī tur klienti vēlas nobraukt lielus attālumus savos „akumulatora elektroautomobiļos“ (saīsināti BEV). „Electrify America“ un „Electrify Canada“ veido augstas veiktspējas ātras uzlādes infrastruktūru ar IONITY stacijām līdzīgām uzlādes iespējām. Jau darbojas vairāk nekā 300 staciju. Savukārt Ķīnā stāvoklis ir atšķirīgs. Diez vai kāds klients vēlas ar automobili braukt no Pekinas uz Šanhaju. Kaut gan starp Ķīnas lielpilsētām ir liels attālums, atšķiras uzlādes infrastruktūras prasības.

Uzlāde ar IONITY Eiropā līdz 2020. gadam

Uzlādes stacijas

400

Uzlādes stacijas atrodas

25

valstīs

Uzlādes stacija ik pēc

120

km

Papildus IONITY, kādus vēl turpmākos mērķus Audi vēlas sasniegt elektromobilitātes, nobraukuma rezerves un infrastruktūras jomās?

2018. gadā ar Audi e-tron tikai sākās mūsu intensīvā darbība elektroautomobiļu jomā. Tagad tā notiek sistemātiski un visaptveroši. Šogad mēs iepazīstināsim ar savu otro elektroautomobili – Audi e-tron Sportback. Šie abi elektroautomobiļi piedāvā liela attāluma mobilitāti; Audi e-tron ir vairāk nekā 400 kilometru nobraukuma rezerve, pamatojoties uz WLTP ciklu.

Klienti, kuriem ir nepieciešams uzlādēt savus automobiļus, var izmantot e-tron uzlādes pakalpojumu apmēram 80 procentos visu Eiropas publisko uzlādes staciju. Ar vienu karti pietiek, lai veiktu uzlādi ar maiņstrāvu vai līdzstrāvu, ar 11 vai 150 kW jaudu. Tas jau darbojas 17 ES valstīs, gada laikā notiks paplašināšanās Austrumeiropā. Klienti var veikt uzlādi vairāk nekā 100 000 uzlādes stacijās visā Eiropā, un šis tīkls nepārtraukti paplašinās. Tādējādi mēs diezgan daudz jau esam sasnieguši, un pastāvīgi to turpinām pilnveidoties.

Kāds ir jūsu personiskais viedoklis par autobūves nozares nākotni?

Mēs esam pārmaiņu procesā. Pienācis laiks domāt ne tikai par pašu automobili. Elektromobilitātes laikmetā no tā nevar izvairīties. Automobiļi joprojām būs sistēmas pamatelementi, taču tiks pievienoti papildu elementi. Piemēram, automobiļu savienošana ar mājām un elektrotīkliem – lai saviem klientiem radītu vērtību, arī šajā jomā mums ir jādomā, neaprobežojoties tikai ar pašu automobili.

Mertensa kungs, liels paldies par elektriski aizraujošo sarunu.