Visas zīmes norāda uz nākotni > Ilgtspēja > Audi Latvija | Audi.lv
Audi Latvija | Audi.lv Ilgtspēja
Visas zīmes norāda uz nākotni

Visas zīmes norāda uz nākotni

Audi ražotne Briselē automobiļu ražošanas procesu ir pielāgojusi ilgtspējai. Ieskats modernā uzņēmējdarbībā un pilnībā elektriskā Audi Q8 e-tron ražošanā.

Kopija: Patrīcija Jella (Patricia Jell) – Foto: AUDI AG Lasīšanas laiks: 4 min

Šim automobilim ir pieejami tikai uz WLTP, nevis NEDC ciklu balstīti patēriņa un izmešu dati.

The Audi Q8 e-tron{ft_q8-e-tron} in the middle of the photovoltaic installation.

Beļģijas Briseles galvaspilsētas dienvidrietumu reģionā izvietotais objekts ir ilgtspējīgas mobilitātes centrs: Audi Brussels. Ražotnē tiek izgatavots ne tikai jaunais Audi Q8 e-tron. Tā ir arī īpaši progresīva attiecībā uz dekarbonizāciju ražošanas procesā: „Mēs esam pirmā Audi rūpnīca, kas savu automobiļu ražošanas laikā sasniegusi oglekļa neitrālu ietekmi, kas kopš 2018. gada ir arī sertificēta,” skaidro Kristians Stagjē (Christian Stragier), Audi Brussels vides speciālists. Tas arī padara šo vietu par pasaulē pirmo oglekļa neitrālu neatkarīgu ekspertu sertificētu liela mēroga premium segmenta ražotni.

Šis panākums tika sasniegts, īstenojot vairākus pasākumus. CO₂ ietaupījumu lauvas tiesa (aptuveni 95 procenti) nodrošināta, pateicoties pārejai uz atjaunīgas enerģijas veidiem. Piemēram, rūpnīcā, kuras platība sasniedz gandrīz 54 hektārus, tiek izmantota tikai Beļģijā ražota zaļā elektrība un visā Eiropā iegādātā biogāze. Objektā tiek ražota arī sava enerģija. Šeit viena no reģionālā lielākajām fotoelektriskajām sistēmām, kuras platība sasniedz aptuveni 107 000 kvadrātmetru, gadā saražo aptuveni 9000 megavatstundu elektrības.

Cathodic dip coating of a car body.
Portrait shot of Jan Maris.

Mūsu filozofija: Premium līmeņa automobili var radīt tikai premium līmeņa vidē.

Jans Mariss

Kas ir vienlīdz svarīgi: enerģijas taupīšana. „Galvenokārt ir nepieciešama attieksmes maiņa,” teic Audi Brussels ražošanas vadītājs Jans Mariss. Pārejot uz e-mobilitāti, viņa komanda virsbūvju, krāsošanas un montāžas cehā sastapās ar daudziem izaicinājumiem. Pirms lielā elektriskā Audi e-tron viņi līdz 2018. gadam Briselē būvēja salīdzinoši mazo un ar iekšdedzes dzinēju aprīkoto Audi A1. Tādējādi mainījās ne tikai piedziņas tehnoloģija un dažādi darba procesi, bet arī automobiļu lielums un svars. Bija nepieciešams arī attiecīgi paplašināt un pārveidot ražotnes. Un pēc tam šajos objektos tika uzsākta arī bateriju ražošana, kas Audi ir pilnīgi jauna joma. Pārejas posms, kas tika īstenots, nepārtraucot ražošanu, ilga divus gadus, kuru laikā lielai daļai strādājošo tika nodrošināta papildu apmācības vai pārkvalifikācija.

Vienlaikus viņi izvērtēja un optimizēja ražošanas procesu nākotnes potenciālu, lai nodrošinātu lielāku ilgtspēju. Piemēram, gaisa temperatūra hallē tika samazināta no 22 uz 18 grādiem pēc Celsija skalas, gaisma pārtraukumu laikā tiek izslēgta, bet darba laikā – aptumšota par 20 procentiem. Daudzas pilnībā automatizētas sistēmas tagad darbojas tumsā, savukārt citas ir nomainītas pret resursu efektīvākām alternatīvām. „Mums tā ir filozofija: Premium līmeņa automobili var radīt tikai premium līmeņa vidē,” norāda Mariss. Un Audi piekrīt, ka premium līmenis vairs nav iespējams, netiecoties pēc ilgtspējas, it īpaši elektromobiļu jomā.

 
Audi Q8 e-tron body in the so-called dryer.

Beļģijas ražotnē uz vietas tiek ģenerēta daļa krāsoto automobiļu virsbūvju žāvētājiem nepieciešamās enerģijas, bet pārējo nodrošina Beļģijas zaļā elektrība.

Tādējādi dekarbonizācijas jomā Audi Brussels ir ieviesis parauga funkciju, no kuras citas grupas ražotnes arī var rast iedvesmu un mācīties, atklāt Kristians Stragjē. Galu galā, līdz 2025. gadam visās Audi ražotnēs tiks nodrošināta oglekļa neitrāla ražošana; tas ir viens no būtiskākajiem Audi vides programmas „Mission:Zero” (Misija:Nulle) vides programmas mērķiem.

Taču misija vēl nav izpildīta pat Briselē. Objekts acīmredzot nepārtraukti meklē idejas, kā gadā ietaupīt papildus trīs procentus enerģijas. Ražotne šajā procesā nemitīgi sasniedz jaunus starpposma mērķus. Piemēram, sākot ar 2023. gada beigām, blakus esošajā notekūdeņu attīrīšanas stacijā Audi Brussels notekūdeņi tiks pārstrādāti tā sauktajā pelēkajā ūdenī, kas tiks atkārtoti izmantots ražošanā. Tādējādi gadā tiks ietaupīti 100 000 kubikmetru dzeramā ūdens. Raugoties nākotnē, vides speciālists Stragjē savu darāmo darbu saraksta augšgalā ir ierindojis alternatīvu enerģijas avotu meklējumus gāzes aizstāšanai.

Mēs esam pirmā Audi rūpnīca, kas automobiļu ražošanas procesā sasniegusi oglekļa neitralitāti.

Kristians Stragjē

Portrait shot of Christian Stragier.
Bird’s eye view of the Brussels manufacturing plant.

Kā stāsta Jans Mariss, inovācijas, piemēram, mākslīgais intelekts, nākotnē varētu vēl vairāk palielināt ražošanas potenciālu. Piemēri ir jau tagad, piemēram, FinRob. Kopīgi radītajā robotā tiek izmantots sensors, kas nosaka, vai starp automobiļa durvju ielocēm tiek izmantots pietiekami daudz adhezīva – iepriekš, lai veiktu šādu pārbaudi, durvis izlases kārtībā bija jāizjauc. „Tagad mēs ietaupām daudzas tonnas CO₂, jo nav nepieciešams nodot materiālus metāllūžņos.” Turklāt ir nepieciešama arī domāšana ārpus objekta robežām, lai nodrošinātu, ka tādu automobili kā Audi Q8 e-tron galu galā var uzbūvēt ilgtspējīgi. Piemēram, Audi piegādātājiem pieprasa, lai bateriju elementi tiktu izgatavoti, izmantojot tikai enerģiju no atjaunīgiem resursiem. Un citās vietās ražotās un Audi Q8 e-tron montāžai nepieciešamās detaļas, piemēram, bateriju moduļi, netiek pārvadāti ar kravas automobiļiem, bet Briseles rūpnīcā no Audi rūpnīcas Gjērā, Ungārijā, tiek nogādātas ar bezizmešu kravas vilcienu. Tie visi ir pasākumi CO₂ ietaupīšanai.

Šobrīd aptuveni pieci procenti Briseles rūpnīcas radīto izmešu tiek kompensēti ar vides projektiem, lai tādējādi nodrošinātu oglekļa neitralitāti, jo no šiem izmešiem nav iespējams izvairīties nekādā citādā veidā – minētais ietver izmešus, ko rada, piemēram, ar ražošanu saistīti komandējumi. Stragjē sasniedzamais mērķis ir skaidrs: turpināt lielisko darbu, lai vēl vairāk samazinātu nepieciešamību pēc kompensējošiem pasākumiem. „Rūpnīca bez ietekmes uz apkārtējo vidi, enerģijas ziņā autonoms noslēgta cikla uzņēmums – tāda ir vīzija.”

A finished Audi Q8 e-tron being quality checked.
 
Front view of the Audi Q8 e-tron.

Paliekošs iespaids

Vienalga, vai izvēlaties klasisku apvidus automobili vai kupejas tipa Sportback modeli, jaunais un pilnībā elektriskais Audi Q8 e-tron atstāj iespaidu ar savu progresīvo dizainu, lielo nobraukuma rezervi, lielāku uzlādes jaudu un aizraujošajiem tehnoloģiskiem akcentiem.