Audi uzlādes centrs ir premium klases elektromobilitātes uzlādes infrastruktūras pilotprojekts.
Vācu ķīmiķis Maksimilians Fihtners (Maximilian Fichtner) veic bateriju nākotnes tehnoloģiju izpēti. Viņš uzskata, ka atslēga elektromobilitātes veiksmei ir efektīvas baterijas.
Profesors Fihtners – uzkrājošās baterijas ir
elektromobiļa vissvarīgākā daļa. Kuras šim nolūkam ir vislabākās?
Baterija, kas apvieno vislabākās ietilpības, ātras uzlādes, zemu izmaksu,
drošības un ilgtspējas īpašības atkarībā automobiļa un tā pielietojuma mērķa.
Luksusa klasē nozīme ir lielai nobraukuma rezervei. Kompaktklasē baterijai
jābūt ievērojami lētākai, bet tai nav jānodrošina vienlīdz liela ietilpība.
Elektromobilī ir ierobežota baterijai paredzētā vieta. Kāds dizains
jāizvēlas, lai tāda paša izmēra baterija nodrošinātu vēl lielāku ietilpību?
Daži ražotāji strādā ar tā saukto „elements pakā” (cell-to-pack) vai „elements
virsbūvē” (cell-to-body) dizainu, t. i., bateriju pakas vairs netiek
izgatavotas no šokolādes tāfelītes lieluma elementiem, bet ir dēļa formā.
Šādiem lielākiem agregātiem ir nepieciešams mazāk iepakojuma materiāla,
tādējādi nodrošinot vairāk vietas faktiskajam uzglabāšanas materiālam. To sastāvdaļu
blīvuma līmenis pārsniedz 70 procentus, kamēr parastajām baterijām šis
rādītājs parasti ir aptuveni 50.
Elektromobiļu ražotāji, kuri vēlas izstrādāt paši savas baterijas, jau no paša
sākuma var ņemt vērā šo straujo tehnoloģisko attīstību. Galu galā, runa nav par
atsevišķu bateriju elementu, bet drīzāk par tādu elementu izgatavošanu, kas
ekonomē vietu un kuru lielums joprojām ir maksimālais iespējamais.
Kādu progresu bateriju jomā jūs sagaidāt tuvākajos gados?
Mēs sagaidām, ka progress būs ļoti straujš. Divi Ķīnas ražotāji
2023. gadam jau ir izziņojuši pirmās divas bateriju pakas, kuru nobraukuma
rezerve pārsniegs 1000 kilometru. Vienlaikus paredzams, ka uzlāde
700 kilometru nobraukumam aizņems mazāk nekā 10 minūtes.
Kā zinātnieks es pats esmu pārsteigts par šīs attīstības dinamiku. Tas būtu
milzīgs lēciens bateriju tehnoloģijā, kas pat nav balstīta uz modernu, jaunu
bateriju ķīmiju, bet drīzāk uz tehnoloģiskiem pasākumiem.
Prof. Dr. Maksimilians Fihtners Vācijā veic bateriju nākotnes tehnoloģiju izpēti.
Uzlādes jauda bieži vien netiek ņemta vērā. Kāda ir saistība starp uzlādes
ātrumu un bateriju tehnoloģiju?
Tā ir taisnība, jo jūs reti vienā reizē nobraucat 600 kilometru. Tādēļ ir
svarīgi, lai lielas baterijas būtu ātri uzlādējamas. Galu galā, tas ir pats
galvenais. Ja sava elektromobiļa bateriju no 10 līdz 80 procentiem varat
uzlādēt tikai desmit minūtēs, tas nozīmē iekšdedzes dzinēja beigas.
Ir materiāli, kas ļauj baterijas uzlādēt ātrāk, bet ir arī citi, kuriem uzlādes
laiks ir ilgāks. Tehniski runājot, litija joni uzlādes laikā pārvietojas no
katoda uz anodu, un, kad baterija ir uzlādēta, anods litija jonus uzglabā.
Šobrīd anodam ir pievienots grafīta slānis. Ir bateriju ražotāji, kuri tā vietā
vēlas izmantot silīcija-oglekļa kompozītmateriālus, jo tos var daudz ātrāk
uzlādēt pat zemās temperatūrās. Kas attiecas uz materiāliem, tur attīstības
potenciāls ir ļoti augsts. Nomainot tikai anoda materiālu, šūnas ietilpība vien
kopumā palielināsies par 30 procentiem. Tas nozīmē, ka nākotnē ir gaidāmi
neticami sasniegumi.
Bet bez tā, ja vēlaties uzlādēt 60 kWh bateriju desmit minūtēs, jums būs
vajadzīgs elektromobiļa lādētājs ar 360 kW uzlādes jaudu. Tādējādi
šobrīd ierobežota ir nevis baterijas jauda, bet drīzāk gan elektromobiļu
uzlādes infrastruktūra.
Ja runājam par viedtālruņiem, baterijas efektivitāte pēc intensīvas divu
vai trīs gadu lietošanas ievērojami samazinās. Cik ilgs ir elektromobiļa
baterijas ekspluatācijas laiks?
Šādas baterijas ir ļoti atšķirīgas, un viedtālruņus faktiski ir paredzēts
mainīt ik pēc trīs gadiem. Elektromobilī baterijas kontroles sistēma ir daudz
inteliģentāka, un baterija dažādos veidos, piemēram, ar inteliģento uzlādes
pārvaldību, ir aizsargāta pret pārkaršanu un citām kaitīgām ietekmēm.
Pētījumi ar jaunākiem automobiļiem liecina, ka pēc pieciem gadiem parasti
joprojām būs pieejami 95 procenti no baterijas atlikušās ietilpības.
Vilces baterija elektromobilī ir projektēta 2000 pilniem cikliem.
Piemēram, 2000 reizes reizinot ar 500 kilometru nobraukuma rezervi,
ietilpība veido vienu miljonu kilometru.
Pēc šiem 2000 pilnajiem cikliem baterija sasniedz 80 procentu
atlikušās ietilpības robežvērtību, ko uzskata par baterijas ekspluatācijas
laika beigām. Tomēr tad baterija ir tālu no bojātas, un tā var labi darboties
vēl desmit gadu, piemēram, stacionārā fotoelektriskajā vai vēja enerģijas parku
uzglabāšanas sistēmā.
Maksimilians Fihtners
Visā pasaulē tiek būvētas giga izmēra bateriju rūpnīcas. Vai tuvāko gadu
vai desmitgažu laikā elementu ražošanai pietiks izejmateriālu?
Šobrīd tie ir pietiekamā daudzumā. Tomēr ražošanas jaudas vēl nav pielāgotas
strauji augošajam pieprasījumam, tā kā dažās teritorijās var rasties „pudeles
kakla” efekts. Mēs, zinātnieki, mēģinām šo situāciju labot, piemēram, nākotnē
pilnībā izslēdzot kobalta izmantošanu jaunajās baterijās, kā arī litiju daļēji
aizstājot ar nātriju. Tas ir viens no pasākumiem, kas ievērojami samazinās
potenciālo izejmateriālu trūkumu.
Šobrīd Vācijā tiek plānotas vienpadsmit bateriju giga rūpnīcas, un tas ir kaut
kas nepārspējams. Tas ir milzu potenciāls, lai nodrošinātu pareizu rīcību.
Svarīgākais jautājums ir: vai šīs giga rūpnīcas ražos tikai elementus, vai arī
aptvers visu sistēmu?
Cik svarīgi šajā kontekstā ir nolietoto bateriju pārstrādes procesi?
Ļoti svarīgi. Aplēsts, ka aptuveni no 2034. gada puse nepieciešamo
izejmateriālu jau būs pārstrādāti. Šobrīd Eiropā ir 38 bateriju pārstrādes
rūpnīcas, kas izstrādā jaunus procesus un palielina darba jaudu. Kad nākamās
desmitgades vidū būs nepieciešams pārstrādāt lielus elektromobiļu bateriju
apjomus, tām ir jābūt sagatavotām.
Baterija veido lielu elektromobiļa izmaksu daļu. Kam jānotiek, lai šīs
izmaksas samazinātu?
Šim nolūkam nepieciešams izmantot lētākus materiālus, t. i.,
izejmateriālus, kas ir plaši pieejami, sastopami visā pasaulē un ko var
nekritiski iegūt. Turklāt ražotājiem jāattīsta jauni enerģijas un laika
ekonomijas procesi.
Bez pāriešanas uz ilgtspējīgākiem materiāliem, izmaksu samazināšanai bateriju
ražošanas jomā ir ļoti ievērojama tendence. Tas attiecas uz visu: mazāk vietas,
mazāk enerģijas, mazāk laika. Attīstības jomā ir daudz notikumu, un tie notiek
ātrāk, nekā dažreiz var iedomāties. Bateriju izstrāde šobrīd ir neticami
aizraujoša.