Uzlādes jauda bieži vien netiek ņemta vērā. Kāda ir saistība starp uzlādes
ātrumu un bateriju tehnoloģiju?
Tā ir taisnība, jo jūs reti vienā reizē nobraucat 600 kilometru. Tādēļ ir
svarīgi, lai lielas baterijas būtu ātri uzlādējamas. Galu galā, tas ir pats
galvenais. Ja sava elektromobiļa bateriju no 10 līdz 80 procentiem varat
uzlādēt tikai desmit minūtēs, tas nozīmē iekšdedzes dzinēja beigas.
Ir materiāli, kas ļauj baterijas uzlādēt ātrāk, bet ir arī citi, kuriem uzlādes
laiks ir ilgāks. Tehniski runājot, litija joni uzlādes laikā pārvietojas no
katoda uz anodu, un, kad baterija ir uzlādēta, anods litija jonus uzglabā.
Šobrīd anodam ir pievienots grafīta slānis. Ir bateriju ražotāji, kuri tā vietā
vēlas izmantot silīcija-oglekļa kompozītmateriālus, jo tos var daudz ātrāk
uzlādēt pat zemās temperatūrās. Kas attiecas uz materiāliem, tur attīstības
potenciāls ir ļoti augsts. Nomainot tikai anoda materiālu, šūnas ietilpība vien
kopumā palielināsies par 30 procentiem. Tas nozīmē, ka nākotnē ir gaidāmi
neticami sasniegumi.
Bet bez tā, ja vēlaties uzlādēt 60 kWh bateriju desmit minūtēs, jums būs
vajadzīgs elektromobiļa lādētājs ar 360 kW uzlādes jaudu. Tādējādi
šobrīd ierobežota ir nevis baterijas jauda, bet drīzāk gan elektromobiļu
uzlādes infrastruktūra.
Ja runājam par viedtālruņiem, baterijas efektivitāte pēc intensīvas divu
vai trīs gadu lietošanas ievērojami samazinās. Cik ilgs ir elektromobiļa
baterijas ekspluatācijas laiks?
Šādas baterijas ir ļoti atšķirīgas, un viedtālruņus faktiski ir paredzēts
mainīt ik pēc trīs gadiem. Elektromobilī baterijas kontroles sistēma ir daudz
inteliģentāka, un baterija dažādos veidos, piemēram, ar inteliģento uzlādes
pārvaldību, ir aizsargāta pret pārkaršanu un citām kaitīgām ietekmēm.
Pētījumi ar jaunākiem automobiļiem liecina, ka pēc pieciem gadiem parasti
joprojām būs pieejami 95 procenti no baterijas atlikušās ietilpības.
Vilces baterija elektromobilī ir projektēta 2000 pilniem cikliem.
Piemēram, 2000 reizes reizinot ar 500 kilometru nobraukuma rezervi,
ietilpība veido vienu miljonu kilometru.
Pēc šiem 2000 pilnajiem cikliem baterija sasniedz 80 procentu
atlikušās ietilpības robežvērtību, ko uzskata par baterijas ekspluatācijas
laika beigām. Tomēr tad baterija ir tālu no bojātas, un tā var labi darboties
vēl desmit gadu, piemēram, stacionārā fotoelektriskajā vai vēja enerģijas parku
uzglabāšanas sistēmā.