Elektrificējoša skaņa
missing translation: fa.article-intro.reading-time – Kopija: AUDI AG – Foto: AUDI AG – 05/06/2023
Automobilim ir pieejami tikai uz WLTP, nevis NEDC ciklu balstīti patēriņa un izmešu dati.
missing translation: fa.article-intro.reading-time – Kopija: AUDI AG – Foto: AUDI AG – 05/06/2023
Automobilim ir pieejami tikai uz WLTP, nevis NEDC ciklu balstīti patēriņa un izmešu dati.
Skaņa ir neatņemama mūsu dzīves daļa un vienmēr klātesošs mūsu ikdienas darbību pavadonis. Tam visam nepieciešamas daudzas un dažādas formas – periodiski tai jābūt vieglai vēja čaukstoņai koku galotnēs, citkārt – pilsētas dzīvīgajai kņadai un burzmai. Tā varētu būt lietus bungošana savā nodabā pa palodzi vai nevaldāmu pūļa aplausu sajaukums ar fanu dziedāšanu stadionā. Skaņa var izraisīt emocijas un izsaukt atmiņas. Un tā vienmēr kalpo kā satriecoši unikāla identificējoša iezīme. Tas īpaši atbilst patiesībai attiecībā uz mūsu mobilitātes risinājumiem.
Jo Audi skaņu inženieriem Rūdolfam Halbmairam (Rudolf Halbmeir) un Štefanam Gselam (Stephan Gsell) ir ne tikai neticami asa dzirde, bet arī ļoti liela pieredze. Rūdolfs Halbmairs izstrādā automobiļu skaņas jau gandrīz 20 gadus. Līdz ar pāreju uz elektromobilitāti darba būtība šeit ir mainījusies. Halbmairs skaidro: „Savos pirmajos deviņos darba gados Audi es galvenokārt koncentrēju uzmanību uz to, lai automobiļus ar iekšdedzes dzinējiem padarītu klusākus. Tad mans toreizējais vadītājs jautāja, vai mani interesētu skaņu radīšana elektriski darbināmiem modeļiem.” Pirms nepilniem pieciem gadiem komandai pievienojās Štefans Gsels. Sākotnēji arī viņam tika uzdots padarīt automobiļus klusākus, līdz parādījās pirmais Audi hibrīda modelis, kas mainīja spēles noteikumus.
Šodien viņi abi ir atbildīgi par to, lai piešķirtu Audi e-tron modeļiem tipisku skaņas iezīmi. Tas ietver ne vien juridisko prasību ievērošanu, bet arī katra automobiļa unikālo raksturu. Uzdevums nav viegls. Kā stāsta Rūdolfs Halbmairs: „Tik daudzu prasību izpilde ir sarežģīts balansēšanas uzdevums. Protams, ir svarīgi, lai skaņa būtu ausij tīkama. Jo pat vislieliskākās attiecīgā automobiļa iespējas var nebūt piemērotas.” Meklējot ideālo Audi audio izpildījumu, iedvesma var rasties jebkur.
“Automobiļa skaņa lielā mērā ir kā mūzika. Līdz ar galveno melodiju tai nepieciešams arī kaut kas līdzīgs „āķim”.
Rūdolfs Halbmairs
Skaņu inženieris Rūdolfs Halbmairs aptuveni 20 gadus ir pavadījis, nodrošinot, lai Audi modeļi būtu brīnišķīgi skanīgi.
Skaņu inženieris Rūdolfs Halbmairs aptuveni 20 gadus ir pavadījis, nodrošinot, lai Audi modeļi būtu brīnišķīgi skanīgi.
„Automobiļa skaņa lielā mērā ir kā mūzika. Līdz ar galveno melodiju tai nepieciešams arī kaut kas līdzīgs „āķim” – viegli iegaumējamai, nekavējoties atpazīstamai melodijai. Meklējot Audi e-tron GT quattro* modelim raksturīgo skaņu, es izdarīju pilnīgi visu iespējamo, izmēģinot visu – no vijoles līdz elektriskajai ģitārai un Austrālijas didžeridū. Bet nekas no tā neizklausījās piemērots. Tā es sāku eksperimentēt ar ikdienas priekšmetiem un visbeidzot atradu to, ko meklēju. Es novietoju ventilatoru pie atveres vienā cilindriskā priekšmeta galā un klausījos, kas nāca laukā pretējā galā. Tas bija ļoti īpašs, dziļš trinkšķis. Es uzreiz sapratu, ka esmu atradis savu pamatnoti,” atceras Halbmairs.
Pamatnots atskaņošana ir būtisks pirmais solis automobiļa skaņas izstrādē, bet tas nebūt nav viss. Nepieciešamas arī pakāpeniskas pārejas: zemo frekvenču skaņas izraisa pašpārliecinātu spēku, vidējo frekvenču skaņas pauž sportiskumu un veiklību. Savukārt augstās frekvences piešķir noteiktu dzirksteli un labi atbilst elektromobiļa elektriskajai skaņu gammai.
Lai rūpīgi apspriestu sīkākas detaļas, abi lika lietā savas inženierijas prasmes gan Audi skaņas laboratorijā, gan arī, strādājot ar datoriem birojā. Viens no viņu darba instrumentiem ir īpaši izstrādāta programma, kurai velkamas paralēles ar komercprogrammatūru mūzikas radīšanai. „Kad mēs sākām izstrādāt skaņu Audi elektromobiļu modeļiem, tirgū diemžēl nebija prasībām atbilstošas komercprogrammatūras. Tā vietā, lai sēdētu ar rokām klēpī, mēs programmējām paši savu,” skaidro Štefans Gsels.
Ar šī tehniskā rīka palīdzību Halbmairs un Gsels turpināja izsmalcināt frekvenču struktūru. Beigās rezultāts bija augstā līmenī nopulēts paraugs no 32 toņiem. Tie aptver toņkārtas no apstrādātām sintezatora skaņām līdz skaņām, kas cita starpā līdzinās no akumulatora skrūvgrieža līdz helikoptera modeļa ierakstiem. Protams, plastmasas caurule ne vien tika iekļauta šajā darbā, bet pat iebūvēta kā variācija par tēmu. „Pateicoties algoritmam, kas dažādi sajauc un izsver atsevišķus toņus, mūsu skaņa vienmēr tiek radīta no jauna. Neskatoties uz noteiktām paralēlēm ar muzikālām kompozīcijām, pastāv arī atšķirības, piemēram, redzama sākuma, vidus un beigu trūkums,” piebilst Gsels. „Tā vietā tas ir audio papildinājums. Audi e-tron GT quattro* nepieciešama laba skaņa katrā braukšanas situācijā. Vēl vairāk, tai ir jābūt spēcīgai un fascinējošai.”
“Pateicoties algoritmam, kas dažādi sajauc un izsver atsevišķus toņus, mūsu skaņa vienmēr tiek radīta no jauna.
Štefans Gsels
Uzņēmumā Audi Štefans Gsels ir atbildīgs arī par braukšanas pieredzes papildināšanu, izmantojot vislabāko skaņas pieredzi.
Uzņēmumā Audi Štefans Gsels ir atbildīgs arī par braukšanas pieredzes papildināšanu, izmantojot vislabāko skaņas pieredzi.
Saskaņā ar tiesību aktu noteikumiem Audi e-tron GT quattro ir iebūvēta atbilstoša akustiskā automobiļa brīdinājumu sistēma (AVAS). ES un Ķīnā šāds signāls ir obligāts, ja kustības ātrums nepārsniedz 20 kilometrus stundā, bet ASV šī prasība attiecināta uz ātrumu līdz 32 kilometriem stundā. Kā ārējs skaņas signāls tas nodrošina, ka gājēji pilsētā tiek brīdināti par tuvojošos automobili. Tomēr Audi e-tron GT quattro radīto skaņu palete ievērojami pārsniedz AVAS noteikumus.
Ārējā skaņa tiek atskaņota, automobiļa priekšā izmantojot skaļruni. Tie, kuri izvēlēsies papildu aprīkojumā pieejamo e-tron skaņu paku, saņems arī vēl vienu skaļruni aizmugurē, kā arī divus salonā, kas uzstādīti aizmugurējās durvīs. Aprakstot Gran Turismo skaņu, Rūdolfs Halbmairs stāsta: „Mēs apzināti izvairījāmies no iekšdedzes dzinēju un zinātniskās fantastikas filmās redzēto kosmosa kuģu skaņu imitēšanas. Tā vietā Audi e-tron GT quattro ir sportiska, pilnīga dārdoņa, kas liecina par premium līmeņa kvalitāti. Tas viss to padara pilnīgi atšķirīgu. Tā ir pazīstamu skaņas modeļu un jaunu, futūristisku elementu amalgama.”
Vadības moduļi attiecīgi regulē gan salona, gan eksterjera audio. Abi vadības bloki pastāvīgi remiksē Audi e-tron GT quattro skaņas celiņu, balstoties uz tādiem faktoriem, kā ātrums un akseleratora pedāļa stāvoklis. Reāllaikā tiek veikti pielāgojumi braukšanas situācijai. Nozīme ir arī braukšanas režīmiem. Izmantojot bāzes aprīkojumā iekļauto Audi drive select braukšanas dinamikas sistēmu, skaņas raksturlielumus var modulēt vairākos posmos. Ir trīs iespējas, no kā izvēlēties – efektivitāte, komforts un dinamika. Tādējādi vadītājam ir iespēja brīvi izvēlēties pilnībā elektrisko Gran Turismo skaņas celiņu.
Darbojoties efektivitātes režīmā, automobiļa darbība aprobežojas ar AVAS brīdinājuma skaņu. Bet pēc pārslēgšanās komforta režīmā ieslēdzas aizmugurējais ārējais skaļrunis, padarot ārējo skaņu vēl pilnīgāku. Šī simfonija pavada automobili, pārsniedzot 200 kilometru stundā ātruma atzīmi. Dinamiskajā režīmā ārējā skaņa tiek pastiprināta un papildināta ar salona pavadījumu. Tas nozīmē, ka Audi e-tron GT quattro ir zīmola pirmais modelis ar elektrisko piedziņu, kurā iespējams izvēlēties sava automobiļa skaņas toni – vai tā ir klusa elektromotora dūkoņa, vai jaudīga skaņu gamma. Galu galā, daudzas šķautnes ir ne tikai skaņai. Tādas ir arī četru riņķu individualizācijas iespējām.
Audi e-tron GT quattro modeļa ārējā skaņa – 1./2. Ārējie skaļruņi; 3. Piedziņas vadības bloks; 4. Ārējais skaņas vadības bloks
Audi e-tron GT quattro modeļa salona skaņa – 1./2. Salona skaļruņi; 3. Piedziņas vadības bloks; 4. Salona skaņas vadības bloks
Audi e-tron GT quattro modeļa ārējā skaņa – 1./2. Ārējie skaļruņi; 3. Piedziņas vadības bloks; 4. Ārējais skaņas vadības bloks
Audi e-tron GT quattro modeļa salona skaņa – 1./2. Salona skaļruņi; 3. Piedziņas vadības bloks; 4. Salona skaņas vadības bloks