“Pirms četrdesmit gadiem Audi prezentēja inovāciju, kas simbolizēja drošību, stabilitāti un veiktspēju. Šī inovācija bija quattro pilnpiedziņas sistēma, kuru pēdējās četrās desmitgadēs zīmola inženieri ir attīstījuši un pilnveidojuši, lai auto lietotājiem garantētu patīkamu un bezrūpīgu braucienu jebkuros laika un ceļa apstākļos,” stāsta Ilgvars Ļubka, Audi zīmola vadītājs Latvijā un Lietuvā.
Ideja par visu riteņu piedziņas pasažieru automobili Audi inženieriem dzima 1976./1977. gada ziemā, kad Zviedrijas sniegotajos apstākļos tika salīdzināti aktuālie zīmola prototipi ar priekšējo riteņu piedziņu un praktiskais, vācu armijas vajadzībām radītais –Volkswagen Iltis, kuram pilnpiedziņas sistēmu bija izstrādājis Audi. Neskatoties uz VW Iltis salīdzinoši nelielo jaudu, tas viennozīmīgi pierādīja visu riteņu piedziņas pārākumu apgrūtinātajos un slidenajos braukšanas apstākļos.
Salīdzinošā testa rezultāti deva vajadzīgo dzinuli, lai Audi turpinātu attīstīt ideju un VW Iltis izmantoto visu riteņu piedziņas sistēmu uzstādītu Audi 80 automobilim. Audi arī nākamajā gadā turpināja veikt izmēģinājumus, bet jau 1979. gada rudenī dienas gaismu ieraudzīja zīmola sportiskā pilnpiedziņas kupeja – Audi quattro.
Audi quattro kupeja pasaules interesentu acīm tika prezentēta 1980. gada Ženēvas autošovā un nekavējoties kļuva par vispasaules sensāciju. Aprīkots ar 2,2 litru darba tilpumu, piecu cilindru motoru, kas attīstīja 200 ZS, quattro bija pirmais augstas veiktspējas automobilis ar visu riteņu piedziņu, kas līdz šim tika izmantota tikai apvidus auto un smagajā tehnikā. Lai arī sākotnēji quattro automobiļus bija plānots ražot nelielā daudzumā, interese un augstais pieprasījums pēc tiem pārvērta Audi quattro par pilnvērtīgu sērijveida produktu, kas laika gaitā tika arvien pilnveidots un ražots līdz pat 1991. gadam.
quattro savu debiju autosportā piedzīvoja 1981. gada ziemā, startējot Jänner Rallye rallija posmā Austrijā. Inovatīvā pilnpiedziņa pavēra vēl plašākas sportiskās iespējas un Audi burtiski satricināja autosporta pasauli. Aizgājušā gadsimta astoņdesmito gadu sākumā automobiļi ar quattro pilnpiedziņas sistēmu palīdzēja izcīnīt divus pasaules rallija čempionu titulus braucēju un divus ražotāju ieskaitē, tādējādi mainot rallija pasauli uz visiem laikiem. Tika uzstādīti Paikspīkas kalnā braukšanas rekordi ASV, kā arī vēlākos gados gūtas neskaitāmas uzvaras dažādos autošosejas čempionātos. quattro uzvaras gājiens turpinājās arī nesenā pagātnē, kad 2016. gadā zviedru autosporta leģenda Matīass Ēkstrems (Mattias Ekström) ar Audi S1 quattro EKSRX izcīnīja pasaules rallijkrosa čempiona titulu.
Taču quattro nav tikai sportiskas un azartiskas braukšanas priekšrocība. Visu riteņu piedziņa Audi modeļos sevi ir pierādījusi kā izveicīgu palīgu un drošības garantu ikdienas braucienos, it īpaši pasaules reģionos, kur novērojami krasi mainīgi gadalaiki un neparedzami braukšanas apstākļi, kā tas nereti novērojams arī Latvijā. quattro ir dzimis sniegotos ceļos, taču tas nebaidās dubļu, meža taku, grants ceļu vai citu izaicinājumu, kas var gadīties tā priekšā.
Visu riteņu piedziņas priekšrocības arī apliecina Audi Latvija un Omnicom Media Group pērnā gada nogalē kopīgi veiktā Rīgas un Pierīgas iedzīvotāju aptauja, kura atklāja, ka 82% no reģiona iedzīvotājiem labprāt izvēlētos automobili ar četru riteņu piedziņu, bet 38% aptaujāto atklāja, ka paši vai kāds no ģimenes locekļiem šobrīd jau izmanto automobili ar pilnpiedziņu. Aptauja arī atklāja, ka visu riteņu piedziņas spēkratus vairāk izvēlas ģimenes ar bērniem, tādējādi nodrošinot sev un savām atvasēm labāko stabilitāti uz ceļa un augstāko drošību jebkuros braukšanas apstākļos.
“Aptuveni 70% no visiem pārdotajiem Audi automobiļiem Latvijā ir aprīkoti ar quattro visu riteņu piedziņu, kas teju sakrīt ar veiktās aptaujas rezultātiem. Pilnpiedziņa ir lieliski piemērota mūsu ceļiem, turklāt apvienojumā ar paaugstinātu klīrensu, ko sniedz Q un allroad sērijas modeļi, tā nodrošina vadītājiem pārliecību un kontroli pār automobili, droši ļaujoties arī sportiskākai braukšanai,” aptaujas rezultātus un pircēju izvēli komentē Ilgvars Ļubka, Audi zīmola vadītājs Latvijā un Lietuvā.
Standarta aprīkojumā quattro piedziņa tiek uzstādīta Audi Q5, Q7, A4 allroad quattro, A6 allroad quattro, A8, R8, visiem S, RS modeļiem un arī e-tron, kurā tiek izmantota jaunākā quattro sistēmas versija ar atsevišķiem elektromotoriem katrai asij. Savukārt papildaprīkojumā tā pieejama teju visiem Audi modeļiem.